Zaloguj się

Jesteś nowym klientem?

Załóż konto w naszym sklepie
Jak napisać rozprawkę? Wskazówki i zwroty do użycia na maturze rozszerzonej z angielskiego.

Przygotowujesz się do matury rozszerzonej z angielskiego? Wypowiedź pisemna jest elementem obowiązkowym matury zarówno na poziomie podstawowym jak i rozszerzonym. W obu przypadkach jednak wygląda ona nieco inaczej. O wypowiedzi pisemnej na poziomie podstawowym pisaliśmy szczegółowo w artykule Wypowiedź pisemna na maturze z języka angielskiego – jak się przygotować? Dzisiaj szczegółowo omówimy jeden z typów wypowiedzi pisemnej na maturze z angielskiego na poziomie rozszerzonym – rozprawkę.

Spis treści

    1. Wypowiedź pisemna na maturze rozszerzonej z angielskiego – informacje ogólne
    2. Czym się różni rozprawka opiniująca od rozprawki za / przeciw?
    3. Jak napisać rozprawkę? 
    4. Punktacja – wypowiedź pisemna na maturze rozszerzonej z angielskiego
    5. Wskazówki – co robić, czego nie robić podczas pisania rozprawki na maturze rozszerzonej z angielskiego
    6. Słowa i wyrażenia przydane podczas pisania rozprawki na maturze rozszerzonej z angielskiego

Wypowiedź pisemna na maturze rozszerzonej z angielskiego – informacje ogólne

Formy wypowiedzi, z jakimi możesz spotkać się na maturze rozszerzonej z angielskiego, to:

    • rozprawka (rozprawka opiniująca oraz rozprawka za / przeciw), 
    • artykuł 
    • list formalny.

Trzeba będzie wybrać spośród podanych tematów ten, na który chcesz pisać. Niezależnie od tematu, twoja wypowiedź powinna zawierać od 200 do 250 wyrazów.

Każdy z typów wypowiedzi charakteryzuje się typową strukturą oraz stylem. List formalny na maturze będzie odpowiedzią na zamieszczone w poleceniu zadanie. Artykuł ma na celu opisanie zjawiska społecznego, które będzie wskazane w poleceniu. Natomiast rozprawka ma na celu przedstawienie opinii lub argumentów na zadany temat. Znajomość założeń kompozycyjnych oraz słów i wyrażeń, których używamy w każdej z tych form znacząco ułatwi przygotowania i zredukuje stres na egzaminie. 

Polecenie może wyglądać analogicznie, jak wyglądało podczas matury próbnej.

Wypowiedz się na jeden z poniższych tematów. Wypowiedź powinna zawierać od 200
do 250 wyrazów i spełniać wszystkie wymogi typowe dla formy wskazanej
w poleceniu. Zaznacz temat wybrany przez Ciebie. Zakreśl jego numer.

1. Coraz częściej pracowników działu obsługi klienta różnych firm zastępuje się tzw. botami
(ang. bots) – wirtualnymi rozmówcami, których zadaniem jest komunikowanie się
z klientem. Napisz rozprawkę, w której przedstawisz swoją opinię na temat tego
rozwiązania. Rozważ je z punktu widzenia firmy, która wdrożyła taki sposób komunikacji,
oraz z perspektywy jej klienta.

2. W czasie zagranicznej wycieczki szkolnej Ty i Twoja klasa uczestniczyliście
w warsztatach w galerii sztuki. W liście do dyrektora tej galerii uzasadnij, dlaczego
Twoim zdaniem takie zajęcia są potrzebne, oraz przedstaw pomysł, jak można
uatrakcyjnić takie zajęcia.

Przygotowując się do matury rozszerzonej, koniecznie sprawdź przykładowe zadania na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (CKE).

Czym się różni opinion essay od for and against essay?

Możesz spotkać się z dwoma typami rozprawki:

    • rozprawka opiniująca (opinion essay)
    • rozprawka za / przeciw (for and against essay)

W rozprawce opiniującej (opinion essay) należy przedstawić swoją własną opinię na zadany temat. Opinia powinna być przedstawiona we wstępie, wsparta przykładami czy argumentami w rozwinięciu, oraz powtórzona w podsumowaniu – koniecznie innymi słowami niż we wstępie.

W rozprawce za / przeciw (for and against essay) należy podać wady i zalety jakiegoś zjawiska czy zagadnienia. Nie należy zamieszczać tu swojej opinii, a jedynie przedstawić różne punkty widzenia. We wstępie powinna być zamieszczona teza. Idealnie będzie, jeśli w rozprawce znajdzie się tyle samo argumentów za jak i przeciw. 

Jak napisać rozprawkę?

W zależności od tematu i wskazówek zawartych w poleceniu, pisząc rozprawkę, musisz albo 

    • przedstawić swoją opinię na temat i ją uzasadnić oraz pokazać, że masz świadomość także innych punktów widzenia danej sprawy (rozprawka opiniująca),

albo 

    • przedstawić argumenty za i przeciw (rozprawka za / przeciw).

Każda rozprawka powinna mieć jasną strukturę:

1. WSTĘP, w którym postawisz tezę i ewentualnie przedstawisz swoją opinię,
2. ROZWINIĘCIE, które powinno zawierać dwa akapity, a w każdym z nich poruszysz po jednym elemencie tematu, zawartym w poleceniu.
3. PODSUMOWANIE, w którym należy podsumować poprzednie akapity oraz powtórzyć tezę zawartą we wstępie, używając jednak innych słów.

Jeśli piszesz rozprawkę za / przeciw, we wstępie nie zamieszczaj swojej opinii. Jest ona mile widziana w rozprawce opiniującej. 

Jeżeli piszesz rozprawkę opiniującą w pierwszym akapicie rozwinięcia przedstaw argumenty popierające twoją opinię – minimum dwa-trzy argumenty (i szczegółowo je omów); w drugim akapicie możesz pokazać, że masz świadomość także innych punktów widzenia i koniecznie uzasadnij, dlaczego się z nimi nie zgadzasz (to uzasadnienie jest kluczowe, bez niego nie przytaczaj opinii przeciwnych, a jedynie rozbuduj własne argumenty).

Jeżeli piszesz rozprawkę za / przeciw, w pierwszym akapicie rozwinięcia przedstaw argumenty za, w drugim – argumenty przeciw.

W każdym przypadku podaj minimum dwa argumenty i / lub przykłady na poparcie swojej opinii.

Jeśli piszesz rozprawkę opiniującą – powtórz jasno, lecz innymi słowami, swoje stanowisko, zgodne z tezą zawartą we wstępie i przytoczoną argumentacją.
Jeśli piszesz rozprawkę za/przeciw – podsumuj przytoczone argumenty, np. wady i zalety czegoś. 

Prawidłowo napisana rozprawka, niezależnie od tego, czy jest to rozprawka opiniująca czy za/przeciw, będzie miała 4 wyraźne akapity.

Punktacja - wypowiedź pisemna na maturze rozszerzonej z angielskiego

Twoja wypowiedź będzie oceniana według następujących kryteriów:

1) Zgodność z poleceniem (0-5 punktów) – egzaminatorzy będą sprawdzać, czy:

    • wstęp zawiera tezę i czy jest ona przedstawiona we wstępie – jasno i na temat,
    • przedstawiona argumentacja wspiera przedstawioną tezę,
    • rozwinięcie zawiera przykłady i szczegółowo je omawia,
    • wypowiedź nie zawiera elementów zbędnych, tzn. nie na temat,
    • w podsumowaniu użyto innych słów niż we wstępie,
    • podsumowanie jest zgodne ze wstępem i rozwinięciem,
    • zachowana jest struktura rozprawki.

2) Spójność i logika wypowiedzi (0-2 punkty) – egzaminatorzy będą sprawdzać, czy:

    • wszystkie części tekstu są ze sobą logicznie połączone – tzn. czy np. tekst nie odnosi się do czegoś, co nie zostało wcześniej w tekście wspomniane,
    • użyto prawidłowych czasów gramatycznych, które ułatwiają zrozumienie tekstu,
    • tekst zawiera błędy językowe i ortograficzne, które znacząco wpływają na komunikację,
    • przytoczone argumenty są zgodne z ogólnymi zasadami rozumowania,
    • czytając tekst można się łatwo zgubić ze względu na niejasną argumentację, błędy językowe itp.

3) Zakres środków językowych (0-3 punkty) – egzaminatorzy będą sprawdzać, czy:

    • używasz naturalnego, zróżnicowanego języka,
    • czy używasz phrasal verbs i wyrażeń w prawidłowym kontekście,
    • używasz tylko pospolitych struktur gramatycznych, czy także bardziej skomplikowanych,
    • unikasz pospolitych słów, np. nice, great, interesting i zastępujesz je mniej oczywistymi, pasującymi do tematu słowami i wyrażeniami,
    • konsekwentnie posługujesz jednym stylem, pasującym do rozprawki, która ma z założenia charakter formalny.

4) Poprawność środków językowych (0-3 punkty) – egzaminatorzy będą sprawdzać, czy:

    • praca zawiera błędy ortograficzne,
    • praca zawiera błędy interpunkcyjne,
    • praca zawiera błędy leksykalne,
    • praca zawiera błędy gramatyczne,
    • błędy są liczne - „liczne błędy” są odbierane inaczej w krótszym i dłuższym tekście,
    • czy błędy wpływają na zrozumienie tekstu.

Pamiętaj, że twoja praca:

    • musi być napisania czytelnie
    • musi być samodzielna – nie może zawierać, np. przepisanych z arkusza egzaminacyjnego zdań.

Wskazówki: co robić, a czego nie robić podczas pisania rozprawki na maturze rozszerzonej z angielskiego

Pamiętaj, że twoja praca musi być czytelna i napisania samodzielnie. 

Poniżej znajdziesz 12 praktycznych wskazówek, dzięki którym możesz otrzymać najwyższą liczbę punktów. 

1) Pisz wyraźnie.
2) Stosuj akapity.
3) Trzymaj się limitu słów. Małe odstępstwa rzędu +/- 10% nie wpłyną na ocenę twojej rozprawki. Staraj się jednak nie odbiegać nadmiernie od limitu zadanego w poleceniu. Jeżeli twoja wypowiedź będzie zawierać mniej niż 160 wyrazów, będzie oceniana wyłącznie w kryterium zgodności z poleceniem. W pozostałych kryteriach otrzymasz 0 punktów.
4) Przeczytaj dokładnie polecenie i odnieś się w swojej pracy do każdej jego części.
5) Pisz samodzielnie.
6) Używaj stylu formalnego.
7) Jasno przedstaw tezę we wstępie.
8) Pamiętaj, żeby rozwinięcie wspierało twoją tezę.
9) Pamiętaj o podsumowaniu.
10) Unikaj pospolitych słów typu nice, interesting.
11) Przygotuj sobie listę wyrażeń, które możesz od ręki wykorzystać podczas pisania rozprawki.
12) Przytaczaj przykłady i szczegółowo je omów zamiast podawać suchą listę argumentów.

Pamiętaj, żeby dobrze rozplanować czas, by napisać rozprawkę bez pośpiechu. Jeśli zdarzy się tak, że masz już napisaną rozprawkę w brudnopisie, ale nie starczy ci czasu by ją przepisać, nie wpadaj w panikę. Praca w brudnopisie nadal może zostać sprawdzona. Wystarczy, że przekreślisz wyraz Brudnopis i obok napiszesz Czystopis.

Jeżeli natomiast nie zdążysz przepisać części pracy, umieść w pracy adnotację ciąg dalszy w brudnopisie i zakreśl, która część jest czystopisem.

Słowa i wyrażenia przydane podczas pisania rozprawki na maturze rozszerzonej z angielskiego

Forma rozprawki narzuca w pewnym sensie słownictwo, które warto przyswoić. Są to wyrażenia typu moim zdaniem, są plusy i minusy takiej decyzji…; taka decyzja ma wiele zalet, ale może też spowodować też wiele problemów. Są one przydatne podczas pisania rozprawki w zasadzie na każdy temat. Ich znajomość zaoszczędzi ci sporo czasu i stresu podczas egzaminu. Sprawdź nasz wybór słów i wyrażeń, który pomoże ci przygotować się do napisania fantastycznej rozprawki na maturze.

WSTĘP do rozprawki – przydatne wyrażenia na maturze rozszerzonej

wyrażenietłumaczenieprzykład
The aim of this essay is to... Celem tej rozprawki jest... The aim of this essay is to discuss whether social media improves communication.
There is no doubt that... Nie ma wątpliwości, że... There is no doubt that climate change is one of the biggest challenges today.
It is often argued that... Często twierdzi się, że... It is often argued that technology has a significant impact on education.
One cannot deny that... Nie można zaprzeczyć, że... One cannot deny that regular exercise improves both physical and mental health.
In today’s world, the topic of... is more significant than ever. W dzisiejszym świecie temat... jest ważniejszy niż kiedykolwiek. In today’s world, the topic of sustainable development is more significant than ever.
Over the past few decades, we have witnessed... W ciągu ostatnich kilku dekad byliśmy świadkami... Over the past few decades, we have witnessed rapid advancements in technology.
In recent years, there has been an increasing debate about... W ostatnich latach coraz częściej dyskutuje się o... In recent years, there has been an increasing debate about the impact of social media on mental health.
It is widely acknowledged that... Powszechnie uznaje się, że... It is widely acknowledged that education is the key to personal and societal development.
There is a growing concern about... Narasta niepokój dotyczący... There is a growing concern about the effects of urbanization on the environment.
It is important to highlight that... Ważne jest, aby podkreślić, że... It is important to highlight that not all students have access to online education.

PRZEDSTAWIANIE WŁASNYCH OPINII – przydatne wyrażenia na maturze rozszerzonej

wyrażenietłumaczenieprzykład
I am convinced that... Jestem przekonany/a, że... I am convinced that technology will continue to shape our daily lives.
I personally think that... Osobiście uważam, że... I personally think that students should be encouraged to participate in extracurricular activities.
As far as I am concerned... Jeśli o mnie chodzi... As far as I am concerned, working remotely is a great option for many professionals.
To my mind... Moim zdaniem... To my mind, the government should invest more in renewable energy sources.
It seems to me that... Wydaje mi się, że... It seems to me that the benefits of social media outweigh its drawbacks.
From my point of view... Z mojego punktu widzenia... From my point of view, protecting the environment should be a global priority.
I would argue that.. Twierdziłbym/ twierdziłabym, że... I would argue that public transport is more efficient than private cars in big cities.
In my opinion... Moim zdaniem... In my opinion, online learning offers more flexibility than traditional education.
I find it hard to believe that... Trudno mi uwierzyć, że... I find it hard to believe that technology will completely replace teachers in schools.
I’m inclined to believe that... Jestem skłonny/a wierzyć, że... I’m inclined to believe that working from home increases productivity for many employees.
I strongly support the view that... Zdecydowanie popieram pogląd, że... I strongly support the view that renewable energy is the future of our planet.
I cannot accept the idea that... Nie mogę zaakceptować pomysłu, że... I cannot accept the idea that students should focus solely on academic subjects.
I totally disagree with... Całkowicie nie zgadzam się z... I totally disagree with the claim that art is less important than science.

PRZEDSTAWIANIE OPINII INNYCH– przydatne wyrażenia na maturze rozszerzonej

wyrażenietłumaczenieprzykład
On the other hand... Z drugiej strony... On the other hand, some people argue that social media causes more harm than good.
Opponents of this view argue that... Przeciwnicy tego poglądu twierdzą, że... Opponents of this view argue that stricter laws limit individual freedom.
It is often said that... Często mówi się, że... It is often said that living in the countryside is less stressful than in a city.
While it is true that..., some people believe that... Chociaż prawdą jest, że..., niektórzy wierzą, że... While it is true that tourism boosts the economy, some people believe that it harms the environment.
Despite this, many people think that... Mimo to, wielu ludzi uważa, że... Despite this, many people think that remote work reduces productivity.

DODAWANIE KOLEJNYCH ARGUMENTÓW – przydatne wyrażenia na maturze rozszerzonej

wyrażenietłumaczenieprzykład
additionally dodatkowo Additionally, regular exercise can improve mental health.
besides (this) poza tym / oprócz tego Besides this, reading books expands vocabulary and creativity.
apart from this oprócz tego Apart from this, volunteering helps people develop valuable skills.
first of all po pierwsze First of all, climate change affects ecosystems worldwide.
secondly po drugie Secondly, investing in renewable energy creates new jobs.
finally na koniec / wreszcie Finally, schools should focus more on teaching practical skills.
furthermore co więcej Furthermore, technological innovations have made life easier for many.
likewise podobnie Likewise, studying abroad can broaden one’s horizons.
similarly podobnie Similarly, team sports teach young people cooperation and discipline.

PRZECIWSTAWIANIE– przydatne wyrażenia na maturze rozszerzonej

wyrażenietłumaczenieprzykład
although chociaż / mimo że Although technology makes our lives easier, it can also lead to social isolation.
however jednakże However, not everyone agrees that remote work is beneficial.
whereas podczas gdy / natomiast Some people prefer living in cities, whereas others enjoy the peace of the countryside.
at the same time jednocześnie At the same time, we must consider the environmental impact of industrial development.
in comparison w porównaniu In comparison to traditional methods, online learning is more flexible.
in spite of pomimo In spite of his busy schedule, he always finds time for volunteering.

PODSUMOWANIE– przydatne wyrażenia na maturze rozszerzonej

wyrażenietłumaczenieprzykład
to sum up... podsumowując... To sum up, investing in renewable energy is essential for a sustainable future.
in conclusion... podsumowując... In conclusion, it is clear that education plays a crucial role in personal development.
taking everything into account... biorąc wszystko pod uwagę... Taking everything into account, the advantages of online learning outweigh its disadvantages.
all things considered... rozważając wszystkie aspekty... All things considered, introducing stricter environmental laws is the best solution.
to conclude... aby zakończyć... To conclude, I firmly believe that teamwork skills are essential in today's job market.
Thus, I would argue that... Tak więc, twierdził(a)bym, że... Thus, I would argue that a healthy work-life balance is crucial for mental health.

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.

Nowy komentarz

Loading...