- today
- label Aktualności
- favorite 0 polubień
- remove_red_eye 121 odwiedzin
- comment 0 komentarzy

Subjuntivo to tryb łączący w języku hiszpańskim, który często sprawia trudności na początku nauki hiszpańskiego. Tryb łączący (modo subjuntivo) nie ma swojego bezpośredniego odpowiednika w języku polskim. W zależności od kontekstu można tłumaczyć jego formy jako czas przyszły, czas przeszły bądź jako tryb przypuszczający. Choć na początku subjuntivo może wydawać się skomplikowane, zrozumienie jego istoty oraz podstawowych zasad użycia pozwoli ci szybko oswoić się z tym zagadnieniem. Podejmij językowe wyzwanie i zaprzyjaźnij się z hiszpańskim subjuntivo!
Spis treści:
1. Co to jest subjuntivo?
2. Kiedy używać subjuntivo w języku hiszpańskim?
3. Jak tworzyć tryb łączący subjuntivo?
Co to jest subjuntivo?
Tryb łączący, czyli subjuntivo, jest jednym z najbardziej charakterystycznych i nieco skomplikowanych elementów hiszpańskiej gramatyki. Używany jest do wyrażania subiektywnych osądów oraz opinii, emocji, niepewności, życzeń, nakazów i innych sytuacji, w których mówiący nie jest pewien rzeczywistości. W przeciwieństwie do trybu oznajmującego (modo indicativo), który opisuje fakty, subjuntivo służy do opisu sytuacji hipotetycznych lub niepewnych. Dla rodzimych użytkowników języka hiszpańskiego to naturalny element wypowiedzi. Jeśli chcesz mówić płynnie po hiszpańsku, subjuntivo musi zagościć na stałe w twoim słowniku.
Ucz się zastosowania czasownika tener w praktyce. Ćwicz kompleksowo!

Kiedy używać trybu subjuntivo w języku hiszpańskim?
Tryb subjuntivo najczęściej pojawia się po konkretnych zwrotach oraz wybranych konstrukcjach gramatycznych. Zastanawiasz się jakich? Podpowiadamy, jak i gdzie użyć hiszpańskiego trybu łączącego. Teraz już śmiało możesz przekuć teorię w praktykę.
1. Wyrażanie życzeń, próśb i sugestii
Trybu subjuntivo możesz używać po czasownikach takich jak: querer (chcieć), desear (życzyć sobie), esperar (mieć nadzieję), pedir (prosić), recomendar (polecać).
Espero que vengas pronto. – Mam nadzieję, że przyjdziesz szybko.
Quiero que estudies para el examen. – Chcę, żebyś uczył się do egzaminu.
2. Wyrażanie emocji i uczuć
Subjuntivo stosuj również po czasownikach: alegrarse (cieszyć się), sentir (żałować), temer (obawiać się), gustar (lubić).
Me alegra que estés aquí. – Cieszę się, że jesteś tutaj.
Me temo que no venga. – Obawiam się, że nie przyjdzie.
3. Wyrażanie niepewności lub wątpliwości
Po zwrotach typu: dudar que (wątpić, że), no creer que (nie wierzyć, że), es posible que (jest możliwe, że), quizás / tal vez (może).
No creo que sea verdad. – Nie wierzę, że to prawda.
Es posible que llueva mañana. – Jutro może padać.
4. Wyrażanie opinii subiektywnych lub oceny sytuacji
Po konstrukcjach typu: es importante / necesario / bueno / malo que...
Es importante que hagas tus deberes. – Ważne jest, abyś zrobił swoje zadania.
Es necesario que estudiemos para el examen. – Musimy się uczyć do egzaminu.
5. Zdania podrzędne
Tryb subjuntivo jest często używany w zdaniach podrzędnych, zwłaszcza po spójnikach takich jak que (że), para que (aby), aunque (chociaż), hasta que (aż), sin que (bez tego, że).
Mów po hiszpańsku bez obaw. Ćwicz się językowo!

Hiszpański. Krok po kroku
Sięgnij po kurs do kompleksowej nauki języka hiszpańskiego dla początkujących i średnio zaawansowanych. Znajdziesz tu m.in.: słownictwo i zwroty przydatne do codziennej konwersacji, gramatykę w pigułce, nagrania profesjonalnych lektorów i ciekawostki o kulturze. Ucz się hiszpańskiego skutecznie!
A2
Jak tworzyć tryb łączący subjuntivo?
Tworzenie subjuntivo kieruje się swoimi własnymi zasadami, które pozwalają na łatwe zrozumienie tej konstrukcji. Zastosuj w praktyce poniższe wskazówki.
Zasady tworzenia trybu subjuntivo w czasie teraźniejszym (presente de subjuntivo).
Do czasowników regularnych zakończonych na -ar dodaj końcówki -e, -es, -e, -emos, -éis, -en.
Osoba | czasowniki I koniugacji (-ar, np. hablar) |
---|---|
yo | hable |
tú | hables |
él / ella / Usted | hable |
nosotros | hablemos |
vosotros | habléis |
ellos / ellas / Ustedes | hablen |
Do czasowników regularnych zakończonych na -er oraz -ir dodaj końcówki -a, -as, -a, -amos, -áis, -an
Osoba | czasowniki II koniugacji (-er, np. comer) | czasowniki III koniugacji (-ir, np. vivir) |
---|---|---|
yo | coma | viva |
tú | comas | vivas |
él / ella / Usted | coma | viva |
nosotros | comamos | vivamos |
vosotros | comáis | viváis |
ellos / ellas / Ustedes | coman | vivan |
Czasowniki z nieregularną formą 1. osoby liczby pojedynczej w czasie teraźniejszym zachowują tę nieregularność.
Czasownik | presente de indicativo (yo) | presente de subjuntivo (yo) |
---|---|---|
tener | tengo | tenga |
salir | salgo | salga |
conocer | conozco | conozca |
oír | oigo | oiga |
Nieregularne formy presente de subjuntivo (tabela)
czasownik | yo | tú | él / ella | nosotros | vosotros | ellos / ellas |
---|---|---|---|---|---|---|
ser | sea | seas | sea | seamos | seáis | sean |
estar | esté | estés | esté | estemos | estéis | estén |
ir | vaya | vayas | vaya | vayamos | vayáis | vayan |
saber | sepa | sepas | sepa | sepamos | sepáis | sepan |
haber | haya | hayas | haya | hayamos | hayáis | hayan |
venir | venga | vengas | venga | vengamos | vengáis | vengan |
dar | dé | des | dé | demos | deis | den |
Chcesz wiedzieć, jak prawidłowo odmieniać czasownik tener w języku hiszpańskim? »
Tryb łączący subjuntivo może początkowo wydawać się trudnym zagadnieniem gramatycznym, jednak regularna praktyka oraz zapamiętanie podstawowych zasad użycia pozwolą szybko ci go opanować i swobodnie stosować w codziennej komunikacji po hiszpańsku.
Presente de Subjuntivo – Completa las oraciones
- ¡Ojalá mañana ………………………… (PODER, YO) descansar un poco!
- ¡Ojalá el año que viene ………………………… (GANAR, TÚ) el concurso!
- ¡Ojalá en agosto no ………………………… (HACER) frío!
- ¡Ojalá el semestre que viene ………………………… (SEGUIR, NOSOTROS) con el mismo profesor!
- ¡Ojalá ………………………… (SENTIRSE, VOSOTROS) mejor lo más pronto posible!
- ¡Ojalá ………………………… (ACORDARSE, ELLAS) de coger el paraguas!
Odpowiedzi do zadania znajdziesz w Wielki zbiór ćwiczeń z języka hiszpańskiego. Przekuj teorię w praktykę!
Komentarze (0)