- today
- label Aktualności
- favorite 0 polubień
- remove_red_eye 246 odwiedzin
- comment 0 komentarzy

Angielski zaawansowany, czyli jaki?
Do określania poziomu zaawansowania znajomości języka najczęściej używamy skali znanej jako Europejski System Opisu Kształcenia Językowego (Common European Framework of Reference for Languages, czyli CEFR). Skala ta dzieli się na trzy grupy zaawansowania – A, B oraz C, a każda z tych grup ma jeszcze dwa poziomy: 1 i 2, co daje nam w sumie 6 poziomów: A1, A2, B1, B2, C1 i C2.
Rozszyfrujmy, co oznaczają poszczególne poziomy zaawansowania angielskiego lub dowolnego innego języka obcego. A1 i A2 oznaczają podstawową znajomość języka (A1 – poziom początkujący, natomiast A2 – poziom podstawowy); poziomy B1 i B2 oznaczają samodzielność (B1 – poziom średnio zaawansowany, a B2 – ponad średnio zaawansowany), poziomy C1 i C2 to biegłość w posługiwaniu się językiem obcym (poziom C1 – zaawansowany, a C2 – biegły).
Kiedy możesz zacząć mówić o sobie, że znasz angielski na poziomie zaawansowanym? I co to tak naprawdę oznacza?
Spis treści:
1. C1 według CEFR – kluczowe umiejętności
2. Jak rozwijać angielski na poziomie zaawansowanym?
3. Najczęstsze wyzwania na poziomie zaawansowanym i jak sobie z nimi poradzić?
C1według CEFR – kluczowe umiejętności
Na poziomie C1 użytkownik języka angielskiego, według skali CEFR, osiąga poziom zaawansowany, który pozwala mu skutecznie komunikować się w różnych sytuacjach życiowych i zawodowych. Cechą charakterystyczną dla tego poziomu jest swoboda i pewność w używaniu języka, choć nadal jest tu margines na pewną niedoskonałość.
BŁĘDY
Według opisu poziomu na stronie CEFR czytamy, że błędy w mówieniu są rzadkie i trudne do wyłapania, ale jednak jest tu jeszcze na nie pewne przyzwolenie. Co ważne, mówiący jest w stanie sam wspomniane sporadyczne błędy poprawić. Jeśli chcesz wiedzieć, jak wykorzystać błędy do nauki języka, skorzystaj ze sprawdzonych porad»
SŁOWNICTWO NA POZIOMIE ZAAWANSOWANYM
Dużą rolę odgrywa bogaty zasób słownictwa, które użytkownik języka obcego jest w stanie samodzielnie dobierać w zależności od sytuacji i stylu wypowiedzi. Wytłumaczmy to na przykładzie. Dobrze wszystkim znane słówko simple możesz w pewnym kontekście zastąpić bardziej wyszukanym striaghtforward. Natomiast nie w każdej sytuacji będzie wypadało użyć określenia a no-brainer, które z grubsza może oznaczać to samo. Osoba na poziomie zaawansowanym potrafi wypowiedzieć się bez ograniczeń na każdy temat, także ten, który nie leży w kręgu zainteresowań.
PŁYNNOŚĆ JĘZYKOWA
Wypowiedzi na poziomie zaawansowanym powinny być rozbudowane, dostosowane stylem do sytuacji oraz płynne i naturalne. Jedynym czynnikiem, który nieco zaburza naturalną płynność wypowiedzi na poziomie C1 może być skomplikowany temat. W takich sytuacjach warto mieć w zanadrzu wyrażenia, które pozwolą utrzymać płynność wypowiedzi, a jednocześnie dają czas na przemyślenie i uporządkowanie myśli.
Oto kilka takich zwrotów, które mogą uratować osobę na poziomie zaawansowanym, jeśli rozmowa zaczyna stawać się trudna lub trzeba chwilę się zastanowić nad odpowiedzią.
1. Zastanawianie się nad odpowiedzią
– That’s an interesting question, let me think for a moment. – To ciekawe pytanie, pozwól, że pomyślę chwilę.
– Hmm, that’s a tough one. Give me a second to gather my thoughts. – Hm, to trudne pytanie. Daj mi chwilę, żebym zebrał myśli.
– Well, I suppose I could say that... – Cóż, przypuszczam, że mógłbym powiedzieć, że...
– Let me rephrase that. – Pozwól, że to przeformułuję.
– I’m not sure I fully understand the question, could you clarify? – Nie jestem pewny, czy w pełni rozumiem pytanie, czy możesz to wyjaśnić?
2. Zawieszanie rozmowy w celu przemyślenia
– If I may, I’d like to take a moment to gather my thoughts. – Jeśli mogę, chciałbym chwilę przemyśleć moją odpowiedź.
– That’s a complex issue, but I think the main point is... – To skomplikowana sprawa, ale myślę, że główny punkt to...
– It’s a bit difficult to put into words, but I believe that... – Trochę trudno to wyrazić słowami, ale wierzę, że...
– I need to think this through, just give me a moment. – Muszę to dokładnie przemyśleć, daj mi moment.
– Let me break that down for a second. – Pozwól, że to rozłożę na czynniki pierwsze przez chwilę.
3. Wskazywanie na złożoność tematu
– This is quite a multifaceted issue, but I’ll try to simplify it. – To dość wielowątkowa kwestia, ale postaram się to uprościć.
– There are a number of factors to consider, so it’s hard to give a definitive answer. – Jest kilka czynników, które należy wziąć pod uwagę, więc trudno udzielić jednoznacznej odpowiedzi.
– It’s a rather complex situation, but let me explain why... – To dość skomplikowana sytuacja, ale pozwól, że wyjaśnię dlaczego...
– The issue at hand involves several aspects, so let me break them down one by one. – Kwestia, którą mamy na myśli, obejmuje kilka aspektów, pozwól, że rozłożę je po kolei.
– This is definitely a nuanced topic, but I’ll try to give you a clear answer. – To zdecydowanie złożony temat, ale postaram się dać ci jasną odpowiedź.
4. Unikanie przerwy w wypowiedzi
– What I mean by that is... – Chciałam przez to powiedzieć, że...
– To put it another way... – Mówiąc inaczej...
– If I understand you correctly... – Jeśli dobrze cię rozumiem...
– Let me clarify that a bit. – Pozwól, że to trochę wyjaśnię.
– In other words, what I’m trying to say is... – Inaczej mówiąc, to, co próbuję powiedzieć, to...
5. Wyrażanie wątpliwości
– I’m not entirely sure, but I think it could be... – Nie jestem całkowicie pewny, ale myślę, że to może być...
– It’s hard to say for certain, but I would argue that... – Trudno powiedzieć na pewno, ale twierdzę, że...
– I can’t say for sure, but I believe that... – Nie mogę powiedzieć tego z pewnością, ale wierzę, że...
– I’m not 100% sure about this, but... – Nie jestem w 100% pewny, ale...
6. Zadawanie pytań, by doprecyzować temat
– Could you elaborate on that? – Czy możesz rozwinąć tę kwestię?
– Do you mean that... ? – Czy chodzi ci o to, że... ?
– Are you suggesting that...? – Sugerujesz, że...?
– Could you clarify what you mean by...? – Czy możesz wyjaśnić, co masz na myśli przez...?
7. Używanie zwrotów przejściowych
– Having said that... – Powiedziawszy to, …
– That being said... – Biorąc pod uwagę to, …
– With that in mind... – Mając to na uwadze, …
– Now, let's move on to... – A teraz przejdźmy do...
STRUKTURA WYPOWIEDZI
Tworzone podczas komunikacji w języku obcym zdania są z założenia powiązane ze sobą logicznie, wypowiedź ma przejrzystą strukturę i zawiera typowe słowa i wyrażenia, które nadają jej zorganizowaną formę, np. wyrażenia, które pełnią następujące funkcje:
1. Wstęp i wprowadzenie do tematu
– at the outset – na początku
– Let me begin by saying – pozwól, że zacznę od powiedzenia…
– In the first place – na pierwszym miejscu
2. Dodawanie informacji i rozszerzanie wypowiedzi
– moreover – ponadto
– furthermore – co więcej
– not to mention – nie wspominając już o
– what’s more – co więcej
– in addition – w dodatku
3. Porównania i kontrasty
– in contrast – w przeciwieństwie
– on the other hand – z drugiej strony
– however – jednak
– nevertheless – niemniej jednak
– on the contrary – wręcz przeciwnie
– whereas – podczas gdy (do kontrastu)
4. Podanie przykładów i ilustracji
– for instance – na przykład
– such as – takie jak
– namely – mianowicie
– to illustrate – dla ilustracji
– in particular – w szczególności
5. Wskazywanie na wyniki, skutki
– as a result – w wyniku tego
– therefore – dlatego
– consequently – w konsekwencji
– thus – zatem
– hence – stąd
– for this reason – z tego powodu
6. Podsumowanie i zakończenie
– to sum up – podsumowując
– in conclusion – w konkluzji
– to conclude – aby zakończyć
– all in all – ogólnie rzecz biorąc
– in short – w skrócie
– ultimately – ostatecznie
– all things considered – biorąc wszystko pod uwagę
7. Wyrażanie opinii i stanowiska
– I would argue that – powiedziałbym, że
– It seems to me that – wydaje mi się, że
– from my perspective – z mojej perspektywy
– as far as I’m concerned – jeśli chodzi o mnie
– I am convinced that – jestem przekonany, że
8. Wyrażenia do wyrażania zgody i sprzeciwu
– I beg to differ – pozwól, że się nie zgodzę
– I see things differently – widzę to inaczej
– That’s true – to prawda
Jesteś na poziomie zaawansowanym C1 z angielskiego? Sprawdź, co potrafisz.
Umiejętność | Co potrafi osoba na poziomie C1? |
Słuchanie i rozumienie |
|
Czytanie i rozumienie |
|
Mówienie i rozmowa |
|
Pisanie |
|
Jeśli chcesz wiedzieć, jak wskoczyć z poziomu B2 na C1, przeczytaj nasz artykuł »
Jak rozwijać angielski na poziomie zaawansowanym C1?
Na podstawie powyższego zestawienia możemy zastosować pewne uproszczenie – osiągnięcie poziomu zaawansowanego w języku angielskim oznacza:
- płynność i swobodę w komunikacji,
- naturalność i elastyczność,
- poprawność językową
- precyzję w doborze środków leksykalno-gramatycznych
- różnorodność stosowanych środków.
Jeśli zatem chcesz osiągnąć wymarzony poziom zaawansowany, wypróbuj poniższe pomysły i metody, które łączy słowo klucz: immersja językowa, czyli otoczenie się językiem angielskim.
IMMERSJA JĘZYKOWA, czyli zanurz się w angielskim!
Otocz się językiem wszędzie, gdzie tylko możesz. Jak tego dokonać? Poniżej kilka trików.
Zmień język w telefonie i w mediach społecznościowych.
Oglądaj filmy w oryginalnym języku (najlepiej bez napisów).
Słuchaj podcastów w drodze do szkoły, na uczelnię czy do pracy.
Staraj się zrozumieć, o czym są twoje ulubione piosenki w języku obcym.
Rozwijaj swoje hobby poprzez strony w języku obcym.
Jeśli lubisz ćwiczyć z trenerami na youtube, wybierz takich trenerów, którzy mówią po angielsku.
Czytaj po angielsku ciekawe książki dostosowane do twojego poziomu.
Ucz się słownictwa, którego używają native speakerzy.
Słuchaj angielskich stacji radiowych.
Rozpal w sobie ciekawość. Dowiedz się, skąd wzięły się młodzieżowe słowa typu: rizz, brain rot, slay itp. i staraj się docierać do źródeł znaczeń.
Ucz się języka w połączeniu z ciekawostkami językowymi i kulturowymi (zobacz dlaczego warto »).
Najczęstsze wyzwania na poziomie zaawansowanym i jak sobie z nimi poradzić?
Jeśli chcesz rozwijać swój angielski na poziomie zaawansowanym, najprawdopodobniej prędzej czy później spotkają cię pewne trudności. Warto wiedzieć wtedy, co zrobić, by je sprawnie pokonać i uniknąć wypalenia podczas nauki języka.
SPADEK MOTYWACJI?
Zmień podręcznik / źródło, z którego się uczysz. Być może dana forma przestała ci odpowiadać.
Zaopatrz się w pomoce, które sprawią, że nauka stanie się po prostu przyjemniejsza, np. kalendarz / planer do nauki języka czy przemyślany notatnik językowy.
Zrób sobie kontrolowaną kilkudniową przerwę. Wyznacz sobie jednak konkretny termin powrotu do regularnej nauki i trzymaj się go.
Zapisz się na egzamin językowy. Nie ma nic bardziej motywującego niż termin egzaminu i pieniądze, które musisz za niego zapłacić.
BRAK WIARY WE WŁASNE MOŻLIWOŚCI, czyli tzw. syndrom oszusta
Tu przeczytasz więcej o tym zjawisku: Syndrom oszusta w nauce języków obcych, czyli jak nie dać się nabrać?
Nie porównuj się do innych. Nieważne, czy w drodze do językowej pewności siebie wsiadł_ś do wyścigówki czy zwykłego auta. Ważne, że jedziesz właściwą drogą i wiesz, gdzie chcesz dojechać.
Doceniaj swoje sukcesy – nawet te najmniejsze.
Daj sobie czas. Obejrzyj ulubiony odcinek serialu po angielsku tyle razy, ile tylko chcesz. To w końcu twój czas, nie tylko na naukę języka, ale też na przyjemności. Ty decydujesz, jak chcesz go spożytkować.
Ćwicz gramatykę. Jej opanowanie i możliwość stosowania reguł w praktyce doda ci pewności siebie.
TRUDNOŚĆ W ROZWIJANIU I DOBORZE SŁOWNICTWA, czyli utknięcie w bezpiecznej strefie.
Otocz się jak największą ilością autentycznych materiałów i wyłapuj nietypowe użycia słów przez native speakerów.
Wybieraj sprawdzone materiały, w których ktoś już zrobił selekcję słownictwa za ciebie, jak Angielski Słowo do słowa dla zaawansowanych C1/C2 czy Mów śmiało dla zaawansowanych.
Jeśli masz taką możliwość, rób sobie wycieczki zagraniczne, by ćwiczyć swój angielski w praktyce.
Ucz się słownictwa w kontekście. To jedna z najbardziej skutecznych metod na poznawanie języka obcego.
Komentarze (0)